Αρνητικές φαίνεται πως είναι οι εξελίξεις στο ζήτημα της αστικής σήραγγας Ηλιούπολης, ενός έργου ζωτικής σημασίας για την τοπική ανάπτυξη στην πόλη, το οποίο συζητείται εδώ και δεκαετίες. Παρά τις θετικές εξελίξεις των τελευταίων 2 ετών, που έδειχναν πως το έργο έχει μπει, σταδιακά, σε τροχιά υλοποίησης, οι καταστροφές στη Θεσσαλία άλλαξαν άρδην τον «χάρτη» των κρατικών πόρων, με την πλειονότητα των κονδυλίων που προγραμματίζονταν για έργα τοπικής εμβέλειας στο λεκανοπέδιο να προσανατολίζονται σε μεγάλα έργα υποδομών στις πληγείσες περιοχές.
«Δεν υπάρχει λεφτόδεντρο»
Η συγκεκριμένη φράση του υπουργού Μεταφορών κ. Σταϊκούρα σε συνέντευξη τύπου πριν 1,5 μήνα ήταν χαρακτηριστική της κατάστασης. Όπως επεσήμανε ο ίδιος, αλλά και ο υφυπουργός κ. Ταχιάος, «τα έκτακτα περιστατικά στη Θεσσαλία έχουν τέτοιο οικονομικό μέγεθος που ανατρέπουν τον σχεδιασμό», με τον κ. Ταχιάο μάλιστα να αμφισβητεί δημόσια τη σκοπιμότητα ενός έργου όπως η αστική σήραγγα, της οποίας την ανάγκη ολοκλήρωσης στο παρελθόν έχουν επισημάνει ουκ ολίγοι κρατικοί αξιωματούχοι και επιστήμονες. «Το ότι οι ενδιαφερόμενοι προκαλούν δημοσιότητα γύρω από το έργο δεν είναι για εμάς αφετηρία αποφάσεων» προσέθεσε ο κ. Ταχιάος.
Η Lamda, οι μελέτες και το κενό των 700 εκατομμυρίων. Μετά από τις συγκεκριμένες εξελίξεις, ο Δήμαρχος Ηλιούπολης κ. Στάθης Ψυρρόπουλος συναντήθηκε με τον κ. Ταχιάο, διαπιστώνοντας πως όσα γράφτηκαν στα τοπικά και πανελλαδικά ΜΜΕ είναι πραγματικότητα. «Ο υφυπουργός μας ενημέρωσε πως τα 700 εκατομμύρια που απαιτούνται από την πλευρά του δημοσίου δεν υπάρχουν», ανέφερε ο Δήμαρχος στο δημοτικό συμβούλιο κατά τη διάρκεια της εισήγησής του σχετικά με τη συνάντηση που είχε με τον κ. Ταχιάο, με τον ίδιο να κάνει σαφές πως ο Δήμος δεν μπορεί να μένει «παρατηρητής» στις εξελίξεις.
Αφορμή για την τελευταία αποστροφή του Δημάρχου στάθηκε η εκπόνηση δύο μελετών για το έργο, για το περιεχόμενο και τα πορίσματα των οποίων ούτε ο ίδιος, αλλά ούτε ο προηγούμενος Δήμαρχος έχουν ενημερωθεί ποτέ. Πρόκειται για δύο μελέτες που κρατώνται ως «επτασφράγιστο μυστικό». Η πρώτη είναι της Lamda Development, η οποία πριν 1,5 χρόνο είχε αναλάβει την εκπόνηση μελέτης για την κατασκευή της σήραγγας, προκειμένου να «αποφευχθούν» καθυστερήσεις. Ήταν η εποχή που το έργο φαινόταν πως είχε μπει στις «ράγες», καθώς υπήρχε έντονη κινητικότητα λόγω της έναρξης των εργασιών στο Ελληνικό. Μάλιστα, τότε, η Κυβέρνηση είχε το συγκεκριμένο έργο «ψηλά» στη λίστα, ενόψει της εκκίνησης της επένδυσης, προκειμένου να διευκολύνει την πρόσβαση στη νέα πόλη που θα δημιουργηθεί.
Η δεύτερη μελέτη έχει εκπονηθεί από τον προτιμητέο επενδυτή που θα αναλάβει τη λειτουργία της Αττικής Οδού από τον Οκτώβριο του 2024. Η νέα σύμβαση που θα υπογράψει το ελληνικό κράτος με τον νέο ανάδοχο-επενδυτή περιλαμβάνει σαφείς ρήτρες για την επέκταση της Αττικής Οδού προς τα νότια (την αστική σήραγγα Ηλιούπολης δηλαδή), ενώ η συγκεκριμένη εταιρεία έχει καταθέσει ήδη μία πρότυπη μελέτη.
Τοπικές αντιδράσεις και υπερτοπικό μέτωπο
Απέναντι σε αυτό τον καταιγισμό αρνητικών εξελίξεων, η δημοτική αρχή αποφάσισε τη διεξαγωγή διαδημοτικού συμβουλίου με τον γειτονικό Δήμο Αργυρούπολης-Ελληνικού, προκειμένου να αποφασιστούν κοινές δράσεις, καθώς το έργο έχει υπερτοπική σημασία ενόψει της ολοκλήρωσης της επένδυσης. Από την πλευρά της αντιπολίτευσης, αντιπροτάθηκε η διεξαγωγή έκτακτου δημοτικού συμβουλίου προκειμένου να υπάρξει «κοινή γραμμή» σε τοπικό επίπεδο και στη συνέχεια να υπάρξει συνεννόηση με όλους τους γειτονικούς Δήμους, προκειμένου να υπάρξει ευρύ, κοινό μέτωπο διεκδικήσεων προς την κυβέρνηση για το συγκεκριμένο ζήτημα