Σαφές μήνυμα πως το υπουργείο Υποδομών εξετάζει με μεγάλη προσοχή και διεξοδικότητα το ζήτημα της αστικής σήραγγας Ηλιούπολης έδωσε ο πρώην γενικός γραμματέας υποδομών και νυν υφυπουργός Γιώργος Καραγιάννης, μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ. Ο κ. Καραγιάννης, κατά τη διάρκεια της παρέμβασής του στην εκπομπή του Άρη Πορτοσάλτε τόνισε πως στον σχεδιασμό του υπουργείου βρίσκεται -μεταξύ άλλων- και η υπογειοποίηση της Κατεχάκη, χαρακτηρίζοντας την μάλιστα κομμάτι ενός περίπλοκου «παζλ» επεκτάσεων της Αττικής Οδού που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα της μετακίνησης στο λεκανοπέδιο. «Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο που σε συνδυασμό με την ανάπλαση στο Ελληνικό θα αλλάξει τον χάρτη των μετακινήσεων του λεκανοπεδίου» επεσήμανε ο γενικός γραμματέας, τονίζοντας πως στελέχη του υπουργείου δουλεύουν πυρετωδώς γύρω από διάφορα σενάρια και χρηματοοικονομικά μοντέλα για τη χρηματοδότηση του. «Πιστεύω πως το 2022 θα είμαστε έτοιμοι να κάνουμε επίσημες ανακοινώσεις», ανέφερε ο κ. Καραγιάννης.
Όσο για την λεωφόρο Βουλιαγμένης, στόχος του υπουργείου είναι να «απελευθερωθεί» απο τα φανάρια και μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομο που θα τροφοδοτεί οδικές αρτηρίες όπως η αστική σήραγγα, οι οποίες θα δρουν ως «συνδετικοί κρίκοι» μεταξύ των 3 δακτυλίων της πρωτεύουσας.
Πως Προέκυψε Η Ανάγκη Υπογειοποίησης
Το 2014, η δημοτική αρχή του Δήμου Ηλιούπολης είχε πραγματοποιήσει μια μελέτη σχετικά με την κυκλοφοριακή πυκνότητα στο τμήμα της λεωφόρου Κατεχάκη που αφορά στην Ηλιούπολη. Σύμφωνα με τους μελετητές, από τη λεωφόρο περνούν σχεδόν 50.000 οχήματα, προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση. Η Ηλιούπολη, φυσικά, δεν μπορεί να σηκώσει τόσο μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο, κυρίως λόγω ρυμοτομίας: Το τέλος της λεωφόρου καταλήγει σε 2 κεντρικά εμπορικά σημεία της πόλης που διαθέτουν πλατείες, με το μποτιλίαρισμα και τα ατυχήματα να είναι καθημερινό φαινόμενο. Η λύση σε αυτό το πρόβλημα φαίνεται, κατά τους ειδικούς, πως είναι η υπογειοποίηση τμή-
ματος της λεωφόρου. Σε γενικές γραμμές, η ιδέα περιλαμβάνει τη δημιουργία υπόγειας αστικής σήραγγας η οποία θα ξεκινά από το ύψος των στρατοπέδων «Σακκέτα» και θα καταλήγει στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, αποσυμφορώντας την Ηλιούπολη από τη διαμπερή κυκλοφορία. Πρόκειται για ένα έργο που εκτός από τα οφέλη που έχει για την πόλη μας, έχει και υπερ-τοπική σημασία. Στην ουσία η υπόγεια αυτή σήραγγα θα αποτελεί τον δρόμο που θα λειτουργεί ως συνδετήριος οδικός άξονας δύο μεγάλων κυκλοφοριακών δακτυλίων της πρωτεύουσας, της Αττικής οδού με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, το έργο συνδέεται άμεσα με την επένδυση στο Ελληνικό, καθώς οι αυξημένες κυκλοφοριακές ανάγκες της νέας πόλης που θα δημιουργηθεί στο παραλιακό μέτωπο απαιτεί αναβάθμιση του περιφερειακού οδικού συστήματος.
Τα Σενάρια
Οι τεχνικές λεπτομέρειες της Αστικής Σήραγγας είναι σε μεγάλο βαθμό ένα επτασφράγιστο μυστικό, με τις πολυσυζητημένες μελέτες να είναι 2: Μία του κ. Κωνσταντίνου Ζέκου και μια του κ. Σέργιου Λαμπρόπουλου. Τα σενάρια που έχουν διαρρεύσει μέχρι στιγμής κάνουν λόγο για μία υπόγεια σήραγγα μεταξύ 2,5 και 3,1 χιλιομέτρων που θα ξεκινά από την Καισαριανή και θα είναι μια κλειστή αρτηρία (3) λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλήρη έλεγχο προσβάσεων και (3) ανισόπεδους κόμβους. Ένα εκ των σεναρίων αναφέρει πως τα πρώτα 1.000μ. θα διανοιγούν με διατρητική μέθοδο (New Austrian Tunneling Method – ΝΑΤΜ και Open Face Shield – OFS), ενώ τα υπόλοιπα 2.100μ. με την μέθοδο Cover & Cut κάτω από τη Λ. Ελευθερίου Βενιζέλου, τις Πλατείες 28ης Οκτωβρίου και Εθνικής Αντιστάσεως, τη Λ. Σοφοκλή Βενιζέλου και την Πλατεία 25ης Μαρτίου, μέχρι τη Λ. Βουλιαγμένης, η οποία σχεδιάζεται να να διαπλατυνθεί και να αποκτήσει 4 ανισόπεδους κόμβους, με χαρακτηριστικότερο εκείνο στο ύψος της λεωφόρου Αλίμου.
Σύμφωνα με τα διάφορα στοιχεία που έχουν δει έως σήμερα το φως της δημοσιότητας, η μόνη συναρμογή της σήραγγας θα είναι στην λεωφόρο Βουλιαγμένης: Με λίγα λόγια, δεν θα συνδέεται με κανέναν κεντρικό οδικό άξονα της πόλης. Η φήμη αυτή μαζί με το σενάριο μίας διώροφης υπόγειας σήραγγας, έχουν προκαλέσει διχογνωμίες με αρκετούς αιρετούς να αντιδρούν σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ισχυριζόμενοι πως η συγκεκριμένη πρόταση δεν θα λύσει το πρόβλημα, αλλά θα το επιδεινώσει.