Οσοι κάτοικοι της Ηλιούπολης διαμένουν γύρω από τους σταθμούς μετρό «Άγιος Δημήτριος», «Ηλιούπολη» και «Άλιμος», έρχονται αντιμέτωποι σε καθημερινή βάση με «σαφάρι» για μια θέση parking. Οι δρόμοι γύρω από τους σταθμούς γεμίζουν με οχήματα κατοίκων άλλων περιοχών που χρησιμοποιήσουν το μετρό ώστε να μεταβούν στις δουλειές τους, αφήνοντας τους μόνιμους κατοίκους σε απεγνωσμένη αναζήτηση μιας θέσης καθόλη τη διάρκεια της ημέρας.
Μετά από διαρκή αιτήματα των πολιτών, ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης «Ηλιούπολη Φωτεινή Πόλη» Μαρίνος Μπασούρης έφερε το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο ζητώντας άμεση επίλυση του προβλήματος. Έτσι, η δημοτική αρχή προχώρησε στην εκπόνηση μιας μελέτης η οποία έρχεται να αποκαταστήσει αυτή την αδικία, με συγκεκριμένα μέτρα προς όφελος των μόνιμων κατοίκων.
Εικόνες Χάους Και Αναρχίας
Το πρώτο πράγμα που έκαναν οι μελετητές, ήταν να καταγράψουν την πραγματική εικόνα που επικρατεί στους δρόμους γύρω από τους σταθμούς μετρό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, γύρω από τους τρεις σταθμούς παρατηρούνται καθημερινά φαινόμενα όπως στάθμευση σε πεζοδρόμια και ράμπες ΑμεΑ, οχήματα σε σημεία με πινακίδες απαγόρευσης στάθμευσης (Ρ-39) ή στάσης και στάθμευσης (Ρ-40), εκ περιτροπής στάθμευση που καταλήγει σε μονίμως κατειλημμένους δρόμους και μποτιλιάρισμα λόγω διπλοπαρκαρισμάτων. Χαρακτηριστικό είναι πως η μελέτη μιλά για «υποβάθμιση της ποιότητας ζωής» και «σοβαρές προκλήσεις στη βιώσιμη κινητικότητα» εάν δεν υπάρξει άμεση παρέμβαση.
Το Πρόβλημα Σε Αριθμούς
Η απογραφή που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2024 έδειξε τη μεγάλη απόσταση ανάμεσα στις διαθέσιμες θέσεις και τη ζήτηση, τόσο το πρωί όσο και τη νύχτα. Όπως φαίνεται από τα στοιχεία στον πίνακα, ο σταθμός μετρό «Άγιος Δημήτριος» είναι αυτός που προκαλεί τα περισσότερα προβλήματα. Με μόλις 184 θέσεις και πρωινή ζήτηση που ξεπερνά τις 400, οι δρόμοι γύρω από τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, τη Λεμεσού και την Κύπρου βρίσκονται σε διαρκή ασφυξία. Ακόμη και τη νύχτα, το έλλειμμα ξεπερνά τις 150 θέσεις, δείχνοντας ότι και οι κάτοικοι δυσκολεύονται να παρκάρουν κοντά στο σπίτι τους.
Παρόμοιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν και οι κάτοικοι γύρω από τους σταθμούς «Ηλιούπολη» και «Άλιμος». Στον σταθμό «Ηλιούπολη» η πρωινή ζήτηση υπερβαίνει την προσφορά κατά 110 θέσεις, με αιχμή στους παράδρομους της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, όπου τα αυτοκίνητα παρκάρουν ακόμη και σε διαβάσεις. Τη νύχτα το πρόβλημα περιορίζεται σε έλλειμμα 30 θέσεων. Τέλος, στον σταθμό «Άλιμος» η εικόνα είναι επίσης δύσκολη, με προσφορά 240 θέσεων και ζήτηση που φτάνει τις 355 το πρωί και 310 τη νύχτα.

Η Λύση Προς Όφελος Των Κατοίκων
Η μελέτη δίνει σαφείς κατευθύνσεις προς τον Δήμο ώστε να προσφέρει μια βιώσιμη καθημερινότητα στους μόνιμα διαμένοντες. Κύριο μέλημα των μελετητών είναι να εξασφαλίσουν την εφαρμογή ενός συστήματος στάθμευσης που θα εξυπηρετεί κυρίως τους κατοίκους και σε δεύτερο χρόνο τους χρήστες των σταθμών μετρό, εξασφαλίζοντας, παράλληλα, έσοδα για τον Δήμο. Έτσι, η κεντρική ιδέα είναι η υιοθέτηση ενός Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης με δύο βασικούς στόχους:
- προτεραιότητα στους κατοίκους με ζώνες αποκλειστικής στάθμευσης και ειδικές άδειες
- ρύθμιση της στάθμευσης επισκεπτών και χρηστών μετρό με πληρωμή, χρονικούς περιορισμούς και σαφή σήμανση.
Συγκεκριμένα:
- στον σταθμό «Ηλιούπολη», το 81% των θέσεων θα διατεθεί αποκλειστικά στους κατοίκους και το υπόλοιπο 19% σε επισκέπτες.
- Στον σταθμό «Άγιος Δημήτριος», το 82% των θέσεων θα διατεθεί αποκλειστικά στους κατοίκους και το υπόλοιπο 18% σε επισκέπτες.
- Στον σταθμό «Άλιμος», το 59% των θέσεων θα διατεθεί αποκλειστικά στους κατοίκους και το υπόλοιπο 31% σε επισκέπτες.
Επίσης, στα στενά που αφορά η μελέτη, θα χωροθετηθούν σαφείς θέσεις στάθμευσης με διαγράμμιση στο οδόστρωμα, θα υπάρξουν μονοδρομήσεις και τεχνολογικά μέσα ελέγχου για ενδεχόμενη παράνομη στάθμευση. Κάθε όχημα κατοίκου θα αποκτήσει ειδική σήμανση, με ειδική διαδικασία αίτησης που θα ανακοινωθεί όταν τα μέτρα έρθουν προς ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο.
Τι Θα Γίνεται Με Τα Οχήματα Των Επισκεπτών
Οι επισκέπτες θα μπορούν να παρκάρουν σε συγκεκριμένες θέσεις αποκλειστικά στον παράδρομο της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, και σε 1 παραπλήσιο στενό στην κάθε περίπτωση, δίνοντας σημαντική ανάσα στους μόνιμους κατοίκους. Μάλιστα, η στάθμευση στις συγκεκριμένες θέσεις θα είναι ελεγχόμενη και επί πληρωμή, με το προτεινόμενο τίμημα να διαμορφώνεται στο 1 ευρώ/ώρα.
Η συγκεκριμένη μελέτη έχει τεθεί ήδη σε δημόσια διαβούλευση έως το τέλος Σεπτεμβρίου και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν τις προτάσεις τους με διαδικασία που έχει ανακοινωθεί στο επίσημο website του Δήμου, εδώ.





