Πώς θα σας φαινόταν αν κάποιος σας προέτρεπε να εφαρμόσετε το όριο των 30χλμ/ώρα στην καθημερινή σας οδηγική συμπεριφορά; Πιθανόν να δυσανασχετούσατε, να δηλώνατε ότι είναι απαράδεκτο για τα σύγχρονα οχήματα, ακόμα και να ειρωνευόσασταν με παραλληλισμούς περί χελώνας και πολλά άλλα γνωστά κλισέ. Αν στη συνέχεια όμως αναρωτιόσασταν «Πόσο νοιάζομαι για το παιδί μου;» τι θα απαντούσατε;
Το όριο των 30χλμ/ώρα υπάρχει ήδη παντού στην πόλη. Συναντάται κυρίως έξω από σχολεία, χώρους άθλησης παιδιών, εκκλησίες και αγορές. Πάρα ταύτα, οι οδηγοί παρανομούν καθημερινά ξεπερνώντας το και θέτοντας σε κίνδυνο τις κινούμενες ευάλωτες ομάδες στο δρόμο. Σύμφωνα με μελέτες του OHE η οριοθέτηση και διαφύλαξη του ορίου των 30χλμ/ώρα σε κατοικημένες περιοχές εκμηδενίζει τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα. Χαρακτηριστικά, αν ένας πεζός ή ποδηλάτης εμβολιστεί από όχημα που κινείται με ταχύτητα 60χλμ/ ώρα ο κίνδυνος θανάτου υπολογίζεται στο 90%, ενώ στα 30χλμ/ώρα ο κίνδυνος θανάτου μειώνεται δραστικά στο 10%. Η απόσταση δε, της πλήρους ακινητοποίησης ενός οχήματος που κινείται με 60χλμ/ώρα υπολογίζεται σε 56m, ενώ κινούμενο με 30χλμ/ώρα σε μόλις 19m. Η ασφάλεια με κάθε τρόπο και η δημιουργία υποδομών αποτελεί πάγιο αίτημα και του ποδηλατικού κόσμου τον οποίο κατά κάποιο τρόπο εκπροσωπώ εδώ, με την ιδιότητα του διαχειριστή της ομάδας Facebook «Ποδήλατο και Ηλιούπολη-Αττικής» αλλά και του Αντιπροέδρου του «Συλλόγου Αστικών Ποδηλατών Αττικής-ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα».
Το ποδήλατο δεν αποτελεί μέσο αναψυχής, όπως αδαέστατα πολλά από τα στελέχη της εξουσίας αντιλαμβάνονται, αλλά ένα μεταφορικό μέσο-λύση στην κλιματική αλλαγή, στην ασφαλή μετακίνηση εν μέσω πανδημίας και στη βελτίωση της γενικότερης υγείας του πληθυσμού. Οι ποδηλάτες, όμως, υποφέρουν καθημερινά στο δρόμο, το ίδιο οι πεζοί και οι ΑμεΑ. Για αυτό το λόγο ο επανασχεδιασμός των πόλεων οφείλει να κατευθυνθεί προς τη λογική προστασίας τους. Επιβάλλεται η άμεση δημιουργία υποδομών που να επιτρέπουν την ασφαλή και αρμονική συνύπαρξή τους με το αυτοκίνητο. Για το λόγο αυτό, ας οραματιστούμε μία #ILIOUPOLIZERO, χωρίς ατυχήματα, που κάποιοι δρόμοι θα αδειάσουν από τα αυτοκίνητα, το ποδήλατο, ο πεζός και ο ΑμεΑ θα βρουν ασφαλείς χώρους να κινηθούν και τα παιδιά θα ξαναπαίξουν στις γειτονιές. Να την οραματιστούμε και να την απαιτήσουμε.
*Ο Κώστας Ραβάνης είναι ιδρυτικό μέλος της ποδηλατικής κοινότητας Ηλιούπολης και αντιπρόεδρος του συλλόγου αστικών ποδηλατών Αττικής «ΠοδηλΑΤΤΙΚΗ Κοινότητα»